الأحد، ٢٩ ذو القعدة ١٤٢٨ هـ

اختلف معك ....... ولكني احبك


حدث كثيرا في الفترة الماضية اختلافات بيني وبين مجموعة من الناس على مختلف المستويات منهم القريب مني ومنهم البعيد عني

فكرت كثيرا في هذا الاختلاف في الرأي أو المعتقد أو التفكير بيني وبين هؤلاء الناس ووجدتني ابتسم حيث إنني شعرت إن من هؤلاء الناس من هم يحتلون في قلبي مكانة ومكان كبير جدا وبالرغم من ذلك اختلف معهم

وجدت إنني كثيرا ما اختلف مع من يملكون كل قلبي أمي وأبي وأخي

وجدتني اختلف مع اعز أصدقائي ومع أناس آخرين أبحهم ويحببنني

وتوصلت إلى انه رغم اختلافنا كل منا لازال يحب الأخر ومازال يحتل في قلبه نفس المكانة ولا تتغير مهما زاد الخلاف أو قل

توصلت إلى انه في بعض الأوقات وأثناء الخلاف يحدث ما يجعلك تشعر بمكانة هذا الشخص في قلبك مما يقلل حدة الخلاف

ومؤخر وجدتني اكتشف أن شخصا ما كنت دائما على خلاف معها ولكني حدث ما جعلني اشعر بمدى قربها من قلبي

اكتشف أن الأحاسيس الجميلة والمشاعر بين الناس ليست كافية لمنع الخلاف حيث اني اختلف مع أمي وأنا على أتم الاستعداد أن أعطيها روحي لتكون سعيدة ولكني اختلف معها

ولكن دورها هو أن تجعل نهاية الخلاف نهاية فيها ود ورحمة وليست نهاية مليئة بالكراهية والعدوانية والتحدي

بعض الأوقات اختلف وأكون على حق ولكن تمنعني محبتي للشخص الأخر أن ابتسم أمامه ابتسامة فخر واعتزاز إنني المحقة

وبعض الأوقات اختلف وأكون على خطا وأيضا تمنعني محبتي للشخص الأخر من أنني ارفض نصيحته أو إنني أتمسك برأي

لتخلف مع شخص ليس هو المشكلة ولكن المشكلة أن لا ينتهي الخلاف بالحب والمودة بين الطرفين

وهنا يجب أن تطبق المقولة " الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية "

في النهاية :

لكل شخص اختلفت معه وانتهى خلافنا

لكل شخص مازلت اختلف معه ولم ينتهي خلافنا بعد

إلى كل شخص لم اختلف معه ولكن من المؤكد انه سيحدث

أحب أن أقول إنني اختلف معك ............... ولكني احبك

ملحوظة

عنوان البوست والصورة لكتاب قراءته مؤخر ولكن محتوى الكتاب يختلف تماما عن محتوى البوست

هناك ١٤ تعليقًا:

Иεşċąfě &иεmö يقول...

فعلا عندك حق انا معاكي في كل كلمه و انا فعلا اتمني ان كل الناس الي اختلفت معاهم يعرفوا انا مش معنا ان فيه خلاف بينا ني مش بحبهم

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

قال الامام حسن البنا

(نتعاون فيما اتفقنا فيه ويعذر بعضنا بعضنا فيما اختلفنا فيه )

ولكننا نسمع ونحفظ جيدا ولا نحسن فن الخلاف ...

تحياتي

MarwaAshraf يقول...

اختفيتي فترة ورجعتي بكلام جامد جدا

البوست عنوانة رائع ومضمونة أروع .. بس في ناس كتير بتخلي الخلاف يؤثر على العلاقة خصوصا في الصداقة .. الشاطر فينا اللي فعلا يمشي بالمبدأ ده.. أختلف معك ولكني أحبك

:)

تحياتي لرأيك .. سلامات

شيرين يقول...

اسمحي لي بقى بما اني عارفة انك بتحبيني اني أختلف معاكي حبتين :)

انا بس شايفة انه مش كفاية خالص اننا نكون بنحب بعض علشان نسمو فوق تأثير اختلافاتنا..

وأعتقد كمان ان الاختلاف في الرأي مش بس بيفسد للود قضية، لا ده بيخلي الناس تكره بعض وتقاطع بعض وحاجات كتيرة قوي.. عارفة ليه.. علشان احنا أصلا مش بنعرف نختلف، ولا بنعرف نتناقش من أصله.

علشان كده بقول لك الحب مش كفاية.. المهم اننا نتعلم نسمع غيرنا، وندي لكلامه فرصة انه يدخل عقلنا، ونشوف يا نقبله يا نرفضه. والمهم كمان ساعة الخلاف اننا نقرر امتى نتمسك برأينا وامتى نرضخ للرأي المخالف.. كل دي حاجات للأسف لم نتعلمها.. لكن أعتقد اننا لازم نحاول.. على الأقل علشان اللي بيحبونا يفضلوا يحبونا

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

"رأيي".. أن مشكلتنا الأساسية ليست في "فن الاختلاف"، وإنما في "فن الرأي"..

الذي يجيده، يصبح الاختلاف بالنسبة له شيئا صحيا،

أما من لا يجيده هو من لا يعرف كيف يختلف، مهما تشدق بقدرته على الاختلاف.

الحلم العربي يقول...

كلامك جميل جدا
اعتقدان المشاكل اللى بتحصل من اختلاف وجهات النظردي بتكون نتيجة لأن كل انسان عايز يثبت انه هو الأحسن و الأفهم

لكن لو طبقنا اننا نقول رأينا لأننا نريد الحق و لأننا نحب من امامنا و نحب لهم الخير كثير من خلافاتنا ستزول

أنا كمان معاكى في الجملة :"أختلف معك و لكنى أحبك"
تحياتي الخالصة

Salma Amer يقول...

يا سلام بس مين يفهم الكلام ده يا بنتي
الناس لما تختلفي معاها تبقى خلاص عملتي جريمة حاجة كدة زي من ليس معي فهو ضدي
الاختلاف في حد ذاته نعمة من نعم ربنا نتختلف مع بعض يعني نفهم نتعلم حاجة جديدة نشوف الحاجات من منظور مختلف عمنا صلاح جاهين قال رباعية بحبها قوي بتقول :
لولا اختلاف الرأي يا محـــــترم

لولا الزلطتين ما لوقود انضرم

و لولا فرعين ليف سوا مخاليف

كان بيننا حبل الود كيف اتبرم ؟

و عجبي
بس طبعا مفيش حاجة تانية تتقال بعد كدة
تحياتييييييييي ياجميل

موجة يقول...

الاختلاف نعمة بالطبع
لكن الاختلاف الذي لا يفقد القضية قيمتها
الاختلاف لمجرد الاختلاف مش كويس
فاحنا لازم نوصل لنقاط تلاقي في النص في النهاية
لكن نتخاصم و كل واحد يعمل اللي في دماغه ده مش كويس
تحياتي

إيمان الميهي يقول...

ازيك يا دودي ؟؟
أخباراتك ؟
والله يا بنتي أنا جيت أسلم عليكي و اقولك كل سنة و انتي طيبة بمناسبة الأيام المباركة دي و بمناسبة السنة اللي هتهل و العيد اللي ف السكة :)
متهيألي إنه الأسلوب هو المهم يعني مثلا ممكن واحد يقول للتاني كلام فيما معناه أنا اللي بافهم و انت غبي و مش فاهم حاجة
عارفة ؟؟
لما كنت بالاقي حد بيوجهني بالشكل ده كنت باعند جدا حتى لو عارفة انه صح
المهم انه اللي يختلف معاكي يكون بجد بيحبك و بيحترمك و الاحترام هنا أهم من الحب .. حتى لو حد بتكرهيه لازم يكون الاحترام أساس .. يعني مثلا أنا أختلف معك لكني أحترم وجهة نظر
فيه حد من الفلاسفة أو كده والله مش فاكرة كان بيقول أنا أختلف معك و رأيي على النقيض لكني مستعد للموت دفاعا عن حقك في إبداء رأيك
عن نفسي باتمنى أتشابه مع الناس اللي بحبها باحس كل ما كانت الحاجات مشتركة كل ما كانت العلاقة اقوى
أنا رغيت كتير صح ؟؟؟؟
قولي قولي متتكسفيش :)
يللا كل سنة و انتي بألف خير يا جميل و يا رب يديكي الخير و الجمال كله يا رب
سلام

إيمان الميهي يقول...

حاجة أخيرة بس
أنا عارفة انك كرهتيني انهرده :)
عاوزة أعرف مضمون الكتاب
بجد أثرتي فضولي

رحيق الحب يقول...

اكيد لازم يكون فيه اختلاف حتى لو اتنين بيحبوا بعض جداااااااااا لازم اكيد هيكون فيه اختلاف فى شخصيتهم مفيش حد بيلاقى حد مطابق ليه فى كل حاجة والاختلاف على فكرة ليه فوايد زمزايا زى ما بيكون ليه سلبيات المزايا ان بيخلى الواحد يفكر يا ترى راية ده صح انا ولا هوا اللى صح وعموما فى حاات كتير او بقى العيوب لو الاختلاف فى الراى انتهى زى ما بتقولى مش بود ولا حب لأ بكراهيه وبغض بجد هتضيع وهتفتر الصداقة والمحبة
واكيد الاختلاف بين البشر ده ليه حكمه منه وكمان لازم يكون فيه كدة عشان الانسان يتعود على التكيف مع طبائع مختلفة غيرة يعنى يكون فيه تنوع
بوست جميل اوووووى احيكى على كلامك ده

sahl1 يقول...

أخي الفاضل
أحب أن أحصل على نسخة من كتاب : أختلف معك لكني أحبك .
هل تستطيع أن تساعدني للحصول على نسخة منه ولو بمقابل مادي؟
علما بأنني أعيش في الرياض

sahl1 يقول...

أخي صاحب المقال :
هل يمكن الحصول على نسخة من الكتاب المذكور ( أختلف معك لكني أحبك ) ؟
علما بأنني أعيش في الرياض وأريد نسخة ولو بمقابل مادي

غير معرف يقول...

لمن اراد شراء الكتاب
http://www.goodreads.com/book/show/3561607._

ولمن اراد تحميله مجانا
فانا اقدمه هدية ليقوم بحميله من على الرابط التالي :
http://www.4shared.com/document/oiTGsQDF/____-___.htm
------------
محمد علي سليمان مدون من بلادالمغرب الحبيب
http://www.facebook.com/mohamedali.soulimane