الاثنين، ١٧ شوال ١٤٢٨ هـ

عندما تتسرب سعادتك من سعادة الآخرين بك



الشعور بالسعادة تأتي بإشكال مختلفة وبظروف مختلفة

منها أن يحدث لك شيء كنت تنتظره أو أحدا يأتي لك بهدية كنت ترغب فيها

أو ترى إنسان عزيز عليك سعيد

أو تفعل شيء يسعد من حولك ........ الخ

ولكن عندما تتسرب إليك السعادة لمجرد انك رأيت شخصا سعيد لفرحك أنت أو لشيء حدث إليك فذلك قمة السعادة والتي قليلا ما تحدث

أن تشعر إن السعادة تغمرك وانك طاير في السماء منها لمجرد أن شخص سعيد لك أنت وسرب هذه السعادة إليك ذلك إحساس رائع حقا

هذا ما حدث لي بالفعل

شخصية لا تربطني بها سوى علاقة عادية ولكني أحبها من أول تعامل بيننا ولم أكن اعلم مدي حبها لي

ولم أكن أتصور إنها لهذه الدرجة

أدخلت إلى قلبي السعادة بسعادتها هي

وجعلتني اشعر بها كما لم اشعر بها من قبل سوى في مرات محدودة

وأنا هنا لأشكرها عما فعلته لي

اشكرها لأنها كانت سبب في سعادتي وسعادة شخص غالي على قلبي

اشكرها لأنها أحسستني بمجموعة من الأحاسيس المختلفة في وقت واحد

إحساسا بالسعادة والكسوف والفرح وأحسستني بما لدي من نعمة أنعمها الله على وبقيمة الهدية التي أهداني إياها

شكرا …..( لن اذكر اسمها يمكن أن لا ترغب في ذلك) على ما فعلتيه بي

عندما احتضنتني كنت اشعر انك أمي وأختي وصديقتي التي تفرح من اجلي

لكي مني كل الشكر والتقدير والاحترام

يا رب دم علينا هذه النعمة نعمة السعادة

واجعلنا سبب في سعادة الآخرين

هناك ١٦ تعليقًا:

MarwaAshraf يقول...

عارفة يا دولي ليه أنت كنت سعيده كده .. علشان لمستي في مشاعرها الصدق

يارب ربنا يسعدك دايما ويكتر الناس الصادقين في حياتك

Salma Amer يقول...

احلى حاجة الصداقة الحقيقة لانها عطاء من غير حساب
حب لا يدخل فيه مصالح او حسابات ودة نادر جدا
ولما حد يلاقيه لازم يحافظ عليه لانها نعمة من عند ربنا
ربنا يخيلكوا لبعض يارب

دوللي يقول...

سلمى
حقا ان الحب بدون مصالح اجمل حب في الدنيا

دوللي يقول...

Rama
الصدق في اي حاجة بيخليها حلوة اوي

غير معرف يقول...

على فكرة انا كنت سامع الموقف و اثر فيا جداً ___ هتسألينى سمعته ازاى مش مهم تعرفى على فكره بس هو فعلاً كان موقف تحفه من شخصيه جميله جداً جداً

دوللي يقول...

ahmed maher
بجد اثر فيا انا كمان اوي اوي

غير معرف يقول...

الجميلة داليا بشكرك على اضفتك ليا ويارب يديم المحبة لوجه الله الكريم ثانيا جميل قوي ان يكون لينا حد في الزمان ده بالصورة دي وصدقيني نعمة من نعم الله الكبيرة بتدينا شعورة حلو قوي بالامان وبحب الله لان كما تعلمين ان اذا احب الله عبده نادى في عباده اني احب عبدي فلان فاحبوه اسال الله العظيم ان يجعلنا منهم سلامي ليكي ولصحبتك الحلوة

دوللي يقول...

قلوب حائرة
شكرا على الكلام الجميل دا
ويارب يدم المحبة بين الناس كلها

غير معرف يقول...

عايزه نصيحتى امسك فيها بايدك وسنانك عارفه ليه لانى الانسانه الى زى ده عمله نادره مش حتتعوض تانى وربنا يخليكم لبعض ان شاء الله

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
Ahmed Al-Sabbagh يقول...

قليلون جدا هم الأشخاص الذين يرسمون السعادة على وجوهنا


:)

أحمد

الطائر الحزين يقول...

ما اجمل ادخال السرور على قلب مؤمن

اللهم اجعلنا سببا لمسح الحزن عن الاخرين وجلي السعادة اليهم

Tamer Nabil Moussa يقول...

السعادة فى الرضا

وفى بسمة طفل صغير

وتختلف من انسان الى اخر لكن كل شىء سعيد ويسعد الانسان بيكون فى صورة بسيطة دون تكلف

كلامك جميل

احيكى علية

تحياتى

إيمان الميهي يقول...

داليا ازيك ؟؟
انا عرفت مدنتك من بوست دبلة الخطوبة
تصدقي بجد رغم اني معرفكيش إنت أو خطيبك بس واضح جدا من صدق كلامكم كأني عرفاكم من زمان
ربنا يبارك لكم يهنيكو و يسعدكو و يتمم زواجكم على خير و يجعل بينكم المودة و الرحمة و السكن و السكينة يا رب و يجعلكم عون لبعضكم على كل خير يا رب و يرزقكم بذرية صالحة يا رب
أتمنى نكون صحاب

دوللي يقول...

ايمان
شكرا اوي على دعاءك الجميل وشكرا على الزيارة وان شاء الله نكون اصدقاء

مدحت محمد يقول...

ربنا يديم عليكى نعمة السعادة
فعلا
اسباب السعادة متععدة
وبتفق معاكى ان قمة السعادة
انك تلاقى حد بيحبك و سعيد لسعادتك
فعلا لانى الاحساس ده ان برضه حسيته
وربنا يديم عليكى نعمة السعادة
ويديم عليكى صداقة اللى انتى مرضتيش تذكرى اسمها
خالص تقديرى واحترامى