الأربعاء، ٥ شوال ١٤٢٨ هـ

عندما تمطر السماء



معظم البشر تحب المطر وتسعد بسماع صوت قطرات المياه وهي تتساقط

وتشعر بالسعادة وهي ترى المياه تغمر الشوارع وتغسلها

أما أنا فالمطر له عندي مكانة خاصة جدا

وكما قال الله عز وجل "وجعلنا من الماء كل شئ حي " صدق الله العظيم

أنا اشعر إني أحيا أكثر مع نزول المطر وإنني في قمة الصفاء والنقاء عندما اشعر بقطرات المياه تنزل على وجهي وتغسلني من الداخل .

وللمطر عندي فوائد عديدة :

منها إنني اعلم جيدا أن الدعاء مستحب وان شاء الله في لحظات سقوط المطر وبالتالي يمنحني الفرصة كي أدعو ربي بكل ما أريده لي ولمن أحب وللمسلمين أجمعين ويقينني أن دعائي مستجاب يشعرني بالراحة وبالقرب من ربي وكما قال الله " أذا سالك عبادي عني فاني قريب أجيب دعوة الداعي إذا دعاني " صدق الله العظيم .


ثانيا المطر يجعلني أشم رائحة الجو النقية والتي تنعشني كثيرا ويجعلني أرى الأشجار في قمة نضارتها وجمالها بعد أن يغسلها المطر بمائه الغزير

ثالثا اعشق أن أسير تحت المطر لشعوري انه يغسلني ويمحو كل ما بي من هموم وضيق وبما إني اعشق الصفاء فبعد المطر أرى الجو في نقاء حيث يذهب المطر الغيوم ويأتي بالسماء نقية بيضاء يجعلني استطيع أن أري وجهي فيها .


من عادتي عندما اشعر بالضيق ابكي ولكني لا أحب ان يراني احد أو أن تنزل دموعي أمام الناس وبالتالي أثناء نزول المطر يمكني أن ابكي ولا يستطيع أن يعرف احد دموعي من قطرات المطر .


اسعد لحظاتي أن تمطر السماء وأنا أمام البحر وحيث إن البحر والمطر اقرب الأشياء إلى قلبي فاني أتنمي من الله أن تمطر على السماء وأنا في أحضان البحر حيث تزيد الأمطار من مياه البحر وبالتالي تزيد امواجة التي تحملي إلى ما لانهاية .


وأخيرا

أمس كانت هناك لحظات من اسعد لحظات حياتي والتي لا تتكرر كثيرا أمس رأيت شيء كنت أتمنى رؤيته منذ فترة ورايته ومعه كانت قطرات المياه تتساقط وشعرت أثنائها ببداية كل ما هو جميل وما هو سيفرح قلبي كثيرا


ووجود البرق والرعد والمطر أمس جعلني اشعر بإحساس أكد لي معاني كثيرة بداخلي وجعلني أوصلها إلى صاحبها دون أن انطق بكلمة واحدة


وبما إن أجمل واصدق الكلمات ما لا تنطق اشكر المطر الذي جعلني أوصل هذه الكلمات دون أن انطق بها


وأخيرا وليس أخرا

اشكر الله على نعمة المطر والتي يحيى بها كل شئ من حولنا

هناك ١٤ تعليقًا:

Salma Amer يقول...

فعلا المطر نعمة وخير من عند ربنا بوست حلو قوي يا داليا

MarwaAshraf يقول...

جميل أوي يا داليا... أنا كمان بكرة إن حد يشوف دموعي بالرغم من أنها قريبة أوي فعشان كده ما اجمل البكاء في المطر وكمان تخيلت المشهد بتاع وانت واقفة قدام البحر والسماء بتمطر .. يارب ربنا يحقق ليكي الأمنية دي وبعد إذنك حستلف الأمنية دي منك أصلها عجبتني أوي

الحمد لله أن رزقنا سماء تمطر .. الحمد لله

دوللي يقول...

سلمى
ربنا يكرمك على التعليق
والحمد الله على نعمة المطر

دوللي يقول...

راما
يا فندم ان تستلفي البوست نفسه لو عايزة
ويارب كل حاج يتمناها اي حد تحصل ويارب يستجيب الدعاء في المطر وغير المطر

dead man يقول...

ايوا كده يا باشا نشيل باه
i love walkin' in the rain becoz nobody can see me crying

وتبقى بحب المطر علشان حاجات تانية .. وعلي الكوبري الجامعة يا نور عيني

;)

المفروض باه برقية شكر لأختك منى كده علي الداى الجامد

وعيش .. حب الناس وعيش

شيرين يقول...

أحاسيس رائعة يا داليا.. ربنا يا رب يسعدك وتشوفي كل اللي نفسك فيه ياااااااااا رب

:)

غير معرف يقول...

احلى مافى الدنيا المطر
انت عارفه انا امبارح فضلت تحت المصر حوال ساعة قريباً مستمتع
انا بس عاوز اقول انت المعنى بتاع المطر والدموع جامد جداً
وانتيه الى انتى بتمنيها كانت حصلتلى فى سنه وانا على البحر وبجد متعه
ورربنا يكرمك ياداليا وحققلك كل الى انت دعتيه فى النطر

عادل طوبه

دوللي يقول...

هواري
احب احييك علشان انت اكتر واحد فهم البوست كالعادة
وبضم صوتي ليك وبشكر منى علشان لولا اليوم دا مكنتش حسييت كل دا

غير معرف يقول...

ربنا يكتر من امطارك و اعاصيريك و رعدك و برقك و براكينك و كل الكوارث الطبيعيه اللى نعرفها قولى امين عشان تبقى مبسوطه على طول

دوللي يقول...

ahmed maher
حرام عليك يا ابني براكين ايه بس
انا بحب المطر بس مش الكوارث الطبعية شوية شوية هتقولي يارب يزلزل حياتك
عموما شكرا على الزيارة والتعليق
ال براكين ال

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

اقرأي ده

طالما بتحبي المطر

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

تصدقى يا دولى
انا من المرات القليلة اللى مفهمتش قصدك فيها ...

بس المهم انك فرحانه وسعيده ...

وافرحي كمان وكمان

دوللي يقول...

احمد رفعت
حتى لو مفهمتش قصدي كفاية انك انت سبب الفرحة

بنوتة من وسط البلد يقول...

الحقيقة يا دوللى
افتكرت زيك كده شكل المطر والواحد بيجرى والميه مغرقه هدومك زى الدش بتاع فيلم مافيا كده

وبعد كده صحيت على شكلى وانا بندب على وشى فى الطينة :)

Welcome to Egypt

تحياااتى :)