الأحد، ٩ شوال ١٤٢٨ هـ

قلبي هو مفتاحي وعقلي هو كلمة المرور


منذ فترة ليست بقليلة كنت دائما التفكير في الآخرين والبحث فيهم عن ما يسعدهم وما يحزنهم


ووجدت أن هناك أشخاص تكسبهم بمجرد كلمة وآخرون تمنحهم السعادة بمجرد عمل شيء بسيط جدا لا يذكر

وأشخاص آخرون يكونوا في قمة السعادة لمجرد انك تتعامل معهم برفق ومودة


من الناس ما هو عقلاني الحياة عبارة عن1+1=2 الحياة ما هي إلا معادلة كبيرة لابد من مدخلات وبالتالي مخرجات

والبعض الأخر من تتحكم في حياتهم المشاعر ولا شيء غير المشاعر


وفي هذه الحالات من السهل أن تتعامل مع الناس كل منهم على طبيعته وهذه في اغلب الأحيان يكون سهل .


ولكني عندما نظرت إلى الناس وهم يتعاملون معي وجدت من يقدر على تفهمي رغم أنهم أشخاص لم يعرفوني لمدة
طويلة وآخرون تربطنا معرفة لسنوات ولكنهم لم يتمكنوا من التعرف على طبيعتي . ومن هنا شعرت برغبة شديدة

في معرفة طبيعتي أنا حتى أتمكن من توصيلها للآخرين لعل وعسى أن يكون العيب في أنا


وجدتني أحيانا تتحكم في المشاعر وأحيانا يتحكم في العقل ومن هنا يصعب التعامل مع بالعقل فقط أو المشاعر فقط

التعامل بالعقل يجعلني شخصية جافة والتعامل بالقلب يرهقني كثيرا


وجدتني مزيج من العقل مع المشاعر بمعني أني أعقل مشاعري وامشعر عقلي J


ووجدت مفتاحي هو قلبي ولكنك لابد أن تمر على البوابة الرئيسية وهو عقلي الذي يعطيك كلمة المرور إلى قلبي


وجدتني أفكر بعقلي ولكني أنفذ بقلبي


اشعر بعقلي وأقيم بقلبي


وجدت أن قلبي هو المتحكم ولكن بإرشاد عقلي


وجدت أكثر الناس قربا لي من هم يوصلون إلى من خلال تفهم عقلي ولكن يلمسون قلبي بتصرفاتهم


وجدت أن قراراتي يأخذها عقلي ويفرح لها قلبي


من يصل إلى عقلي ويلمس قلبي وصل إلي من أوسع الأبواب


إن قلبي يملكني ويتحكم بي ولكن عقلي يحرسه ويحافظ عليه

وعجبييييييييييييييييييييييييييييي .....

هناك ١٨ تعليقًا:

بنوتة من وسط البلد يقول...

جمييل اوى يا دوللى

وهى دى الفطرة الى خلقنا عليها ربنا .. وكما قال الرسول عليه الصلاة والسلام ان الموؤمن كيس فطن

يعنى لابد من اعمال العقل ... وتاتى بعدها فطرة الانسان وهى القلب والرحمة والمودة فى التعامل

بجد كلماتك لمستنى
منورة عالم التدوين يا قمر

دوللي يقول...

دودو
بجد انا مبسوطة انك هنا
وميرسي جدا على تعليكقك الجميل
بجد وحشاني موووووووت

ام مليكة يقول...

عارفه كل البنات بيفكروا في الموضوع ده كثير قوي وتلاقينا شاغلين نفسنا قوي نعرف طبيعة معادلتنا ايه وبمكن نلف وندور ونسال ونوصل لحاجة، بس يمكن متطلعش صح والاغرب بقى ان الرجالة بيعرفو كده من غير ما حد يغششهم ولا يتعبوا نفسهم

بس برضه يادوللي احنا القلب اكثر تاثيرا بامارة ان لو عقلك قال لك متعمليش حاجة بتعمليها برضه وكاننا بنعاند في نفسنا

MarwaAshraf يقول...

كويس إنك عرفتي توصلي لجزء من مفتاح شخصيتك .. كتير مننا بيعجز عن فهم نفسه

عرضك للموضوع حلو أوي والنيو لوك بردوا حلو اوي

تحياتي

Salma Amer يقول...

دود انا اتفق معاكي 200% مش 100% انا كمان دايما باحتار هو انا عقلي ولا قلبي اللي بيمشيني
فلقيت ان مفتاح قلبي عقلي لاني لازم افكر اوزن الامور وفي نفس الوقت معرفش افكر من غير ما ارجع لقلبي واسأله
هي معادلة صعبة بس معرفش اعيش من غيرها

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

اتفق مع ما وصلت اليه ...

فهو ما ادعوا اليه دائما

القلب والعقل ...


بوست جميل يا داليا تسلم ايدك

دوللي يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
دوللي يقول...

احمد رفعت

احنا لازم لما ندعو لحاجة نحاول ان نعمل بها
ونحسن اختيار الاسلوب الذي ننفذ به
شكرا على التعليق

غير معرف يقول...

كريم محمود

شكل الكلام كله كان ليك انت بس ياابو حميد
المهم حاول تعمل بيه وتحسن اختيار اسلوب تنفيذه!!

وصلوا عالنبي يا جماعه ده انتو لسه ماكملتوش شهر خطوبه مش كده
ومش قدام الناس كده ياداليا

تحياتي
وربنا يسعدكم قولو امين

دوللي يقول...

كريم محمود
شكرا على التعليق
بس في حاجة مهمه انه مش كل حاجة بتتكتب هنا مش لازم تكون لاحمد
انا بكتب خواطر على بالي ملهاش علاقة باحمد
وردي على احمد يعني ان انا شخصيا ممكن اكون باخطاء في اختيار اسلوبي
شكرا على مشاركتك

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

كريم محمود
ابو كريم تسلم على النصيحة الجميلة وبسلم كلامك يارب ...

مش عارف لو داليا تقصدني أكيد كان مكان كلامها مش هيكون النت وبالذات البلوج :)

بس على العموم يارب أعرف أكون زوج صالخ ورجل صالخ ..

شكرا على كلامك وبطمنك ان خطيبتي لايمكن تدخل حد بيننا وانا كذلك

أحمد رفعت

ZaHrAt El3eN يقول...

انا اول مرة اجى البلوجر بتاعك
انا مش هاعلق بس هاكتفى بوجود هنا انا استمتعت فعلا بالكلامك الجميل الرائع
ربنا يكرمك يا داليا

غير معرف يقول...

بجد المفروض انى كل انسان يقوم باعمال العقل ثم الف\قلب كانت حجات كتير فى دنيتنا اتغيرت

دوللي يقول...

zahrat el3en
وانا يكفيني انك زورتي البلوج بتاعي
وياريت دائما هنا
شكرا

غير معرف يقول...

داليا
ممكن كلامي يضايقك بس أنا حاسه ليه ان البوستات بتاعتك هي مواضيع موجهه لخطيبك ، بصي يا بنتي لما تحبى نقولي حاجه لحد بتحبيه (ده لو كان الحب اتولد) يبقى مكان الكلام مش البلوج .
وعلى فكرة واضح جدا إنك غير سعيدة مع عم أحمد ونصيحتي إنك تقربي منه صح علشان نعرفو نحبو بعض صح وربنا يكرمكو لكل خير .
عارفه انك كلامي غلس بس أنا مستغربه اللى تتخطب لعم أحمد أزاي تكون ديه نفسيتها إلا لو كان عم أحمد ده وهم وكلامه كلام في الهواوساعتها يبقى ألف طوز في الكلام والقيم والقضايا
بس عارفه حب ناس كتير ليه بيحسسني إنه صادق وصاحب قضية فعلاً .
داليا حافظي على خطيبك بدل ما تندمي في وقت متأخر.
وهو كمان يحافظ عليكي

واحدة بتحب الناس الطيبة(عم أحمد واللي من ريحته مع إنها مشفتوش قبل كده)

دوللي يقول...

غير معرف
شكرا على النصيحة بس احب اقول ان كلامي على البلوج للناس على البلوج مش لعم احمد
علشان العلاقة بيني وانا واحمد اكبر بكتير من بلوج يتكتب فيه
وبعدين ليه الكل بيبص على الكلام اللي ممكن يكون وحش والكلام الكويس مابتجيش فيه سيرة احمد
عموما انا سعيدة بالنصيحة واكيد انا هحافظ على احمد لانه شخص يستاهل الحفاظ عليه حتى لو كان مجرد شخص عادي ما بالك انه خطيبي واكيد لما هعوز اكلمه هيكون وجها لوجه علشان هيكوت تاثيرها افضل بكتير من الكتابة
وانا بقول للمرة المليون ان البلوج مجرد خواطر وليس وقائع بتحدث
وشكرا ليكي اوي
بس ممكن اعرف انت مين ؟

غير معرف يقول...

انا واحدة بتحب الناس الطيبة(عم أحمد واللي من ريحته مع إنها مشفتوش قبل كده)على فكرة كلامك دليل إن كلامي صح أنا على العموم نصحت وأنت حرة اللي بيشيل قربة مخرومة .

دوللي يقول...

غير معرف
شكرا مع اني مش شايفة ان كلامي فيه حاجة تثبت كلامك على العموم ليس من حق اي حد انه يتدخل بيني او بين احمد ولا من حق حد يحكم على اي حاجة بيني وبينه
وشكرا ثاني مرة على النصيحة