الأحد، ١٦ شوال ١٤٢٨ هـ

العزف على أوتار قلبي





الموسيقى دائما ما تشعرني بالراحة ومن أحب الأشياء إلى قلبي

عندما أكون مبسوطة اسمعها

عندما أكون حزينة هي التي تخفف عنب بعض الشيء

مع أنغام الموسيقى اشعر بنفسي أتمايل معها دون قصد

وأعيشها واسرح بخيالي معها إلى ابعد الحدود

اطلع معها إلى القمر

وانزل بها إلى أعماق البحار

هذا كله وأنا اسمعها

ولكن عندما اشعر بهذه الأنغام والألحان تعزف على أوتار قلبي أنا iهذا شيء مختلف

يا له من إحساس رائع حقا

أن تشعر بان قلبك يرقص طربا وان بداخلك أنغام وموسيقى تدخل السرور إليك وتهز كيانك

بان تشعر إن هناك من يعزف على أوتار قلبك بمنتهى المهارة والرقة

بان هناك من يعرف لحنك المفضل ويعزفه لك وحدك

بأنك تشعر انك تسمع دقات قلبك وهي تدق مع هذه الأنغام

أن يدق قلبك بسرعة ليس خوفا أو قلقا وإنما طربا على هذه الأنغام

حقا هذا أجمل ما يمكن للبشر أن يشعر به

حقا هذه نوعا من السعادة التي قلما تحدث أن يرقص قلبك طربا على أنغام أنت تعشقها

شكرا لمن عرف أن يعزف على أوتار قلبي

شكرا لمن اسمعني لحنا كنت في حاجة إلى سماعه

حقا لك مني كل التقدير على مهارتك .

هناك ١٣ تعليقًا:

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

وشكرا على اللى خلاكي تكتبى بوست زي ده ...

يارب يفرحك أكتر

MarwaAshraf يقول...

بجد خواطر رائعة يا دولي .. أنت كمان أبدعت وعرفت تعزفي كويس بالكلمات

اه صحيح.. كلمة اخيرة ... العفو

دوللي يقول...

احمد رفعت
اضم صوتي ليك شكرا لمن علمني اجمل ما يكتبه القلم

Salma Amer يقول...

اتفق معاكي في كل كلمة
الموسيقى هي تعبير عن المشاعر بنغمة
علشان كدة ممكن نغمة تفرحنا قوي
ونغمة تبكينا
انت عارفة مرة كنت باسمع مقطوعة موسيقية خلتني اسرح وصحت فيا ذكريات وحكايات خلتني ادمع معاها تصدقي بعد ما خلصت فجأت ان اسمها حنين
بقت مش مصدقة ان اللي انا حسيته طلع حقيقى

غير معرف يقول...

اههههههههههه هو انا كل ما انسى حد يفكرنى كده مش هعرف أشتغل ___ انتى فين يا عازفة قلبى

الكلام جميل و فعلاً من جوه و يااارب دايماً يبقى كده

دوللي يقول...

rama
شكرا على كلامك الجميل اخجلتم تواضعنا

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

العفو!!

شيرين يقول...

ربنا يسعدك يا حبي وقلبك ميبطلش رقص أبدااااااااا

:)

دوللي يقول...

شيرين حبيبتي
ربنا يكرمك ويخليكي ويسعدك انت كمان يا رب

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

انتى عارفة

انا بشاركك نفس الشعور ده

لأ..وساعات بحس ان الموسيقى بتكلمنى

بتوجهى سؤال او بتشخط فيا او بتفكرنى بذكرى حلوة او فرحانة معايا وانا فرحان

الموسيقى دى معنى كبير اوى

بس اللى يفهمة

تحياتى ليكى على البوست الجميل والمدونة الرائعة

دوللي يقول...

ahmed al sabbagh
انا اتفق معاك ان الموسيقى تنفع في اي حالة بس احلاهم لما تكون مبسوط
شكرا على الكلام الجميل
وشكرا على الزيارة

غير معرف يقول...

بان هناك من يعرف لحنك المفضل ويعزفه لك وحدك "
جميل قوي ان انسان يعرف يعرف الوتر الي عزف عليه بالظبط علشان يطلع ده كله جواكي لامي لمن عرف هذا الوتر وكيف يعزف عليه وسلامي لكي بالاخص لانك قد اتاحتي الفرصة للعزف

احمد احمد عطا يقول...

انا احمد من الاسكندرية واعمل فى السعودية ويشرفنى والتواصل عبارة الايمل tt.to2001@gmail.com